sobota, 19 lipcaFinanse mają znaczenie

Europejski Akt o Dostępności

Przeczytasz w: 2 minuty
0
(0)

Obowiązujący od 28 czerwca 2025 Europejski Akt o Dostępności wprowadza m.in. zmiany w znajdujących się na terenie Polski bankomatach i wpłatomatach. Na czym polegają wprowadzane wymagania? Wyjaśniamy w naszym tekście.

Czym jest Europejski Akt o Dostępności

Wspomniana ustawa weszła w życie 28 czerwca 2025 r i od tej daty powinny jej przestrzegać wszystkie podmioty gospodarcze. Od tego momentu wprowadzane na rynek produkty muszą spełniać wymagania dostępności. Podobnie z tymi samymi przepisami muszą być zgodne wszystkie świadczone usługi. A jakie one są i na czym polegają?

Bankomaty i wpłatomaty

Największe zmiany w zakresie dostępności cyfrowej dotyczą bankomatów i wpłatomatów. Zmieni się ich budowa, a także otoczenie. Pojawi się nowy system komunikacji. Przede wszystkim informacje widoczne na ekranie będą miały odpowiedniki dźwiękowe, z których będzie można skorzystać dzięki słuchawkom. Urządzenia zostaną bowiem wyposażone w gniazda słuchawkowe, dzięki którym osoby niewidome i słabowidzące będą mogły samodzielnie wpłacać i wypłacać pieniądze. Tak działa Europejski Akt o Dostępności.

Zobacz również:

Kolejne zmiany wprowadzone przez Europejski Akt o Dostępności pojawią się na klawiaturze urządzeń. Klawisz nr 5 zostanie dodatkowo oznaczony. Wszystko dla poprawy orientacji dla osób mających problemy ze wzrokiem. Ludziom z tą dysfunkcją pomóc ma również tryb wysokiego kontrastu na ekranach, a także możliwość wydłużenia limitów czasowych. Zmianie ulegnie również budowa urządzeń. Wszystko po to, aby łatwiejsze korzystanie miały osoby z niepełnosprawnościami ruchowymi.

Europejski Akt o Dostępności wymaga również zmian w architekturze budynków. Instytucje finansowe muszą zlikwidować fizyczne bariery w postaci schodów, wysokich krawężników, wąskich przejść. Wszystko po to, aby osoba na wózku inwalidzkim mogła swobodnie przejechać.

Komunikacja: prosta i cyfrowa

Od końcówki czerwca zmieni się również komunikacja cyfrowa instytucji finansowych w Polsce. Strony internetowe i aplikacje mobilne muszą zostać dostosowane do standardu WCAG 2.1 na poziomie AA. Mający swoje zastosowanie standard zakłada utrzymywanie tekstów alternatywnych dla grafik, kontrastu kolorystycznego czy też pełnej obsługi za pomocą klawiatury.

Wykorzystywane dotychczas dokumenty muszą również zostać uproszczone. Dla wszystkich materiałów formalnych, marketingowych i innych należy stosować język na poziomie B2 wg. europejskiej skali językowej – jasny i zrozumiały. W razie potrzeby klientowi należy udostępnić dokument w formie audio lub z powiększoną czcionką. Tego wymaga Europejski Akt o Dostępności.

Zmiany formalne to jeszcze nie wszystko. Poprzez Europejski Akt o Dostępności wprowadzone zostaną nowe formy komunikacji. Czaty tekstowe dla niesłyszących oraz wideo tłumacze polskiego języka migowego mając być standardem. Wszystko po to, aby zwiększyć komfort i jakość obsługi klientów ze specjalnymi potrzebami.

Europejski Akt o Dostępności – podsumowanie

Wprowadzony akt niesie za sobą szereg bardzo ciekawych i potrzebnych zmian. Pozwala zlikwidować liczne bariery, które powodowały wykluczenie osób niepełnosprawnych. Wzmacnia działania wielu samorządów, a także instytucji pozarządowych w Polsce, które od wielu lat walczyły o usunięcie licznych przeszkód. Wszelkie analizy mówią również, że jest to dopiero początek dojścia do wysokich standardów. Ustawodawcy liczą bowiem, że banki oraz inne instytucje pójdą wskazaną drogą. Mało tego. Wierzy się, że takie podejście rozszerzy się również na inne branże. Oby tak się stało. Ludzie na pewno tego oczekują. Nie można przecież wykluczać ludzi z czynnego życia.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę aby dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Oceń tekst jako pierwszy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *